Forældresamarbejde og traditioner

Forældresamarbejde i fællesskabet og "social bæredygtighed"

I Gladsaxe Skovbørnehave har vi et tæt og aktivt forældresamarbejde om institutionens udvikling og mange gode traditioner som involverer hele familien. Når forældrene er trygge ved os, er børnene også trygge, og vi har glade børn, der trives, lærer og udvikler sig. Vi er i dialog med Jer om hverdagen med Jeres barn, og I forældre er velkomne til, at deltage på skovture eller slå Jer ned i haven, når I henter Jeres barn - når I har tid og lyst. Hvis I er bekymrede for noget ifm. Jeres barns trivsel, kontakt os, så vi kan planlægge et møde og snakke om det. Vi arbejder med "fælles ansvar for barnets læring" på den måde, at I jævnligt får nogle små opgaver I skal lave sammen med Jeres barn, ofte en tegneopgave eller høre børnenes mening om et emne, som vi kan bruge i institutionen i vores videre arbejde. I vores årsplan kan I se flere eksempler på dette.

Opstart i Gladsaxe Skovbørnehave - tidlig opbygning af samarbejdet.

For at få et godt og trygt forældresamarbejde op at stå, så hurtigt som muligt, besøger en pædagog barnet og familien ca. 14 dage inden starten i Gladsaxe Skovbørnehave. Formålet med besøget er at lære barnet lidt at kende, inden det starter og at barnet lærer en af de voksne lidt at kende, samt at give forældre mulighed for at stille alle de spørgsmål, der kan være inden starten i institutionen. (Læs mere om indkøring af nye børn og familier under fanen "Velkommen til nye forældre").

Traditioner som involverer familien .

De sociale arrangementer, vi holder i Gladsaxe Skovbørnehave er "limen", der holder os sammen og gør stedet et godt sted at være for alle. Vi tror på, at jo bedre vi kender hinanden, jo bedre kan vi arbejde sammen og udvikle på det gode, der er her, og jo bedre kan vi takle eventuelt svære situationer i fællesskab. Gladsaxe Skovbørnehave er sted, hvor vi alle vil hinanden, til alles bedste. Vi arbejder ud fra en tankegang om "social bæredygtighed", der rummer alle børn og familier - også dem der har det svært. Alle børn og familier i Gladsaxe Skovbørnehave skal føle sig velkommen og skal have mulighed for at bidrage til fællesskabet.

Vi holder jævnligt "forældrekaffe", hvor forældre på skift kommer med brød og serverer kaffe for de andre forældre, for at der kan opstå gode relationer forældrene imellem. Forældres gode relationer kan hjælpe børnene til bedre legerelationer i institutionen, f.eks. ved at forældrene laver legeaftaler mellem børnene. Det kan også hjælpe med til inklusion af børn, der har det svært, samt give en forståelse for disse børn. Jo tættere samarbejde vi har, jo mere accept er der ofte af forskelligheder, da det giver mulighed for at åbne for flere perspektiver og nysgerrighed på hinandens udfordringer.

Ud over forældrekaffe, holder vi sommerfest med orienterings"løb" i skoven for hele familien, julefest udenfor; hvor gr. 3 går luciaoptog og bestyrelsen serverer æbleskiver og gløgg/saftevand, bedsteforældredag; hvor bedsteforældre kan komme med os i skoven, og efterfølgende drikke en kop kaffe i haven.

Årligt holder vi også to forældremøder og derudover er der bestyrelsesarbejdet, hvor forældre er repræsenteret. (Se mere om forældrebestyrelsen uden fanen "forældrebestyrelse")