Præsentation af personalet

De ansatte og hvad der optager os i hverdagen med børnene.

I Gladsaxe Skovbørnehave tager 4 pædagoger, 2 pædagogstuderende, 1 pædagogisk assistent og 2-3 vikarer/medhjælpere, imod børnene hver dag. Halvdelen af personalet har været her i rigtig mange år, og nye, lidt yngre kræfter, er kommet til, efter vi har fået udvidet vores årsnorm fra 27 til 42 børn i 2020, hvor vi også har fået eget køkken og ansat vores ekstremt dygtige "madmor". Derudover har vi også en ansat i jobtræningsforløb, som hjælper os med opvasken.

Opnormeringen har givet nye muligheder for bedre gruppeinddeling, bedre sparring mellem personalet og for at børnene kan finde flere venner. Vi har haft god mulighed for at overdrage erfaring fra de garvede "skovpædagoger" til de nyere, diskutere rutiner og arbejdsgange, så vores hverdag kan glide så gnidningsfrit som muligt. Når disse ting ligger fast, behøver vi ikke bruge tid på dem, men kan bruge tiden på at være nærværende med børnene, selvom der også skal være mulighed for justeringer, når det er nødvendigt.

Der er en stor rummelighed blandt personalet og vi har et særligt blik for kerneydelsen; barnet, der skal trives, have omsorg og en god dag som det allervigtigste. Derudover har vi alle i Gladsaxe Skovbørnehave en stor interesse i "børneperspektiver"; hvad syntes børnene om det vi laver, hvordan syntes børnene selv deres dag skal være, og hvordan skal vi indrette institutionen? Vi forsøger at inddrage børnenes ønsker i hverdagen, uden at det tager overhånd - for ikke alt kan lade sig gøre og ikke alt børnene ønsker, er sundt eller gavnligt for dem selv eller fællesskabet. Så vi har mange dialoger med børnene om perspektiver og øver det vi kalder "kritisk tænkning", hvor barnet ikke bare skal mene eller gøre det samme som "naboen", men gerne må overveje en gang til og finde sine egne veje i fællesskaberne. Vi har derfor brugt meget tid på at lave børnemiljøvurdering, og deltager gerne i refleksioner over det gode børneliv, set med børnenes øjne.

Vi er også meget optaget at alle børn skal have venner, så vi arbejder meget med børnefællesskaberne og at skabe gode lege ved at hjælpe børnene ind i legene, indtil de kan klare det mere eller mindre selv. Indimellem beder vi også forældre om hjælp til at skabe disse gode fællesskaber og legerelationer - sammen står vi stærkere.

Vi reflekterer og er ikke bange for at gøre noget andet eller helt nyt som vi ikke har prøvet før, hvis vi tænker det kan give mening for børn og voksne. "Der er en stor rummelighed og iderigdom- det er det, som gør det et godt sted at arbejde - og at være barn og forælder". Vi kan lide at være sammen og udvikle sammen, og når personalet trives smitter det af på børn og forældre, og samarbejdet generelt.

"Vi arbejder meget med social bæredygtighed -for børn, forældre og personale. Rummelighed og respekt for hinandens forskellige perspektiver er vigtigt - og vi er rigtigt gode til at tænke ud af boksen og prøve ting af SAMMEN - det er udvikling i fællesskab".