Om Gladsaxe Skovbørnehave

Gladsaxe Skovbørnehave - "Årets dagtilbud 2019"

Gladsaxe Skovbørnehave kan tilbyde et skønt børnehaveliv for 42 3-6 årige børn, hvor naturen danner vores rammer og præger vores aktiviteter. Vi bor i et hus bygget i 1901 lige ved Skovbrynet station, tæt på Hareskoven og Bøndernes hegn med ideelle omgivelser for en skovbørnehave.

I 2019 fik vi æren at blive tildelt titlen som "Årets dagtilbud 2019", efter indstilling fra forældregruppen og en længere udvælgelsesproces. Det er en titel som forpligter os til, at gøre det bedste vi kan, for at leve op til forventningerne. https://dcum.dk/artikler-og-debat/aarets-dagtilbud-2019

I Gladsaxe Skovbørnehave vil I som forældre møde en sammentømret, udviklingsparat og stabil personalegruppe med høj faglighed; vi brænder for vores arbejde og er tro mod de værdier og traditioner, der ligger til grund for den over 50 år gamle Gladsaxe Skovbørnehave.

Gladsaxe Skovbørnehave var oprindeligt oprettet af forældre i 1969 som en slags udflytterbørnehave, hvor en bus hentede børn og forældre fra Høje Gladsaxe og kørte dem ud i skoven om formiddagen. Samfundsudviklingen gjorde, at flere og flere mødre kom ud på arbejdsmarkedet og Gladsaxe Skovbørnehave gik fra halvdagsbørnehave drevet af forældre, til at være en fuldtidsbørnehave drevet af fagligt uddannet personale, og vi fik fast base i det gule hus ved Skovbrynet station. Vi har ikke længere brug for en bus, da skoven næsten er vores baghave.

Vi sætter stadig høj pris på det tætte samarbejde med forældrene om institutionens udvikling: I samarbejde med Jer forældre, skaber vi den bedst mulige trivsel, udvikling og læring for alle børnene i Skovbørnehaven. Vi tager udgangspunkt i det oprindelige overordnede mål om, at børnene skal føle sig som værende en del af et inkluderende fællesskab, der oplever at have et lærerigt udeliv i naturen.

Natur, udeliv, bæredygtighed og genbrug

At være ude i skoven giver en unik ro, glæde og velvære for både børn og voksne; naturen virker afstressende og giver en god mulighed for fordybelse i den pædagogiske praksis, hvor vi har fokus på, at være nærværende voksne i de mindre grupper.  Vi er som udgangspunkt ude mindst 4-6 timer dagligt, og oftest i skoven. Når vi er så meget ude, nedsætter det samtidig smitterisikoen for almindelige infektionssygdomme, og vi har derfor et lavt sygefravær blandt både børn og voksne i Gladsaxe Skovbørnehave.

Det er en selvfølge, at børn, der har sin jævnlige gang i skoven, også tilegner sig en stor viden om naturen. I Gladsaxe Skovbørnehave har vi engagerede børn, der er videbegærlige; som lærer nye ting om naturen og dens liv, hver eneste gang vi går derud.

Vi har igennem de sidste mange år modtaget de Grønne spirers flag, som er Friluftsrådets anerkendelse af, at Skovbørnehaven arbejder med ude liv, natur, bæredygtighed og genbrug i hverdagen. Se mere på denne side: https://groennespirer.dk/om-groenne-spirer Siden 2022 har vi endvidere også modtaget "Bæredygtighedsflaget" og diplomet som bevis for at vi lærer børnene om bæredygtighed; https://groennespirer.dk/om-groenne-spirer/groenne-spirers-baeredygtighedsflag

Vi lever i høj grad op til flere af FN's verdensmål og har selvfølgelig særlig fokus på at passe på naturen, genbruge, bruge naturmaterialer og "up-cycle" så meget som muligt i vores kreative projekter med børnene, ligesom vores indretning udenfor og indenfor bærer præg af genbrug, hvor gamle møbler sættes i stand og males så de fremstår æstetisk indbydende.

Hvis I ønsker at Jeres barn bliver skrevet op til Gladsaxe Skovbørnehave, gøres dette over Gladsaxe Kommunes digitale pladsanvisning. Vi har en lidt lang venteliste og mange bliver skrevet op når de bliver født, men prøv alligevel, hvis I er interesseret.

Rundvisning

Vi laver rundvisninger til "Åbent hus" arrangementer tre gange om året, hvis I er interesseret i at se institutionen. Derudover laver vi individuel rundvisning, når barnet er blevet tilbudt en plads i Gladsaxe Skovbørnehave, hvis dette ønskes.

Næste "Åbent hus" arrangement er den 12.3.24 kl. 15.00-16.00 (tilmelding sker over opslag på facebook.) Derefter er der rundvisning den 26.6.24, 1.10.24.

Følg os også på Facebook:https://www.facebook.com/GladsaxeSkovbornehave/  Her er flere billeder og jævnlige opdateringer, så I kan få et godt indtryk af, hvad vi laver i hverdagen i Gladsaxe Skovbørnehave.